Відповідно до нового Державного стандарту базової та повної
загальної середньої освіти у навчально-виховний процес закладів освіти запроваджується
особистісно-зорієнтований, компетентнісний і діяльнісний підходи, які
забезпечують розвиток академічних, соціокультурних, соціально-психологічних та
інших здібностей учнів. Одним з засобів, що дозволить їх реалізацію, є
кейс-метод. Кейс-метод (або метод конкретних ситуацій, аналіз ситуацій,
кейс-стади) – це засіб активного проблемно-ситуаційного аналізу, що ґрунтується
на навчанні шляхом розв’язування задач-ситуацій (кейсів)[4].
Головне його призначення – не надання готових знань, а розвиток в учнів здатності розв’язувати проблеми і знаходити їх рішення самостійно. Організаційно-методичні засади кейс-методу забезпечує функціональнодіяльнісна модель, що відображає закономірності пізнавально-творчого процесу та функціонування проблемної ситуації [2].
Головне його призначення – не надання готових знань, а розвиток в учнів здатності розв’язувати проблеми і знаходити їх рішення самостійно. Організаційно-методичні засади кейс-методу забезпечує функціональнодіяльнісна модель, що відображає закономірності пізнавально-творчого процесу та функціонування проблемної ситуації [2].
Функціонально-діяльнісна модель кейс-методу
Підготовчий етап.
Створення кейсу і запитань для його аналізу; підготовка методичного
забезпечення роботи з кейсом.
Організаційний
етап.Об’єднання учнів у групи (по
4-5 учнів). Ознайомлення учнів із матеріалами кейсу.
Установно-мотиваційний
етап. Постановка
мети та конкретизація завдань кейсу.
Навчально-діяльнісний
етап. Первинне
обговорення проблеми кейсу в групах. Вироблення групового рішення проблеми.
Узагальнювально-підсумковий
етап.
Спільне обговорення результатів, підведення підсумків, оцінювання.
Зупинимося докладніше
на окремих практичних питаннях кейс-методу. Як підготувати кейс? Під час
складання кейсу треба додержуватися певних вимог, а саме:
– кейси повинні бути правдивими, реалістичними, але не обтяженими деталями; за тематикою пов’язаними з матеріалом, що вивчається;
– кейси мають передбачати розгляд проблем, з якими зазвичай стикаються люди в конкретних умовах; матеріалом для створення кейсу можуть бути проблемні реальні ситуації, цікаві історичні факти, літературні та медіа матеріали;
– кейси мають загострювати інтерес учнів до питань, які є важливими для них, підкреслювати їх значущість та необхідність вирішення;
– кейси повинні вдосконалювати практичні навички; спрямовувати учнів на пошук відповідних шляхів, можливих реакцій на різноманітні ситуації, на використання специфічних інструментів і понять;
– кейси можуть бути представленими на паперовому носії, а також у мультімедійному або відео-форматі.
Обсяг кейсів – від кількох речень до кількох сторінок;
– кейс, зазвичай, складається з трьох частин: вступу; основної частини (опис сутності проблеми); запитання або завдання щодо проблеми кейсу. Зміст кейсу залежить від його типу.
– кейси повинні бути правдивими, реалістичними, але не обтяженими деталями; за тематикою пов’язаними з матеріалом, що вивчається;
– кейси мають передбачати розгляд проблем, з якими зазвичай стикаються люди в конкретних умовах; матеріалом для створення кейсу можуть бути проблемні реальні ситуації, цікаві історичні факти, літературні та медіа матеріали;
– кейси мають загострювати інтерес учнів до питань, які є важливими для них, підкреслювати їх значущість та необхідність вирішення;
– кейси повинні вдосконалювати практичні навички; спрямовувати учнів на пошук відповідних шляхів, можливих реакцій на різноманітні ситуації, на використання специфічних інструментів і понять;
– кейси можуть бути представленими на паперовому носії, а також у мультімедійному або відео-форматі.
Обсяг кейсів – від кількох речень до кількох сторінок;
– кейс, зазвичай, складається з трьох частин: вступу; основної частини (опис сутності проблеми); запитання або завдання щодо проблеми кейсу. Зміст кейсу залежить від його типу.
Існують різні підходи до класифікації кейсів.
За однією з них у відповідності із змістом і ступенем впливу на учня кейси
поділяються на практичні, навчальні та
науково-дослідні.
Основне завдання практичного кейсу – застосування учнями набутих знань для
розв’язання життєвої ситуації, формування навичок поведінки в даній ситуації та
розвитку здатності до реальної професійної діяльності.
Наприклад.
Тема «Метали» (10 клас).
Марічка розбила термометр, краплі ртуті розсипалися на
підлогу. Андрійко її заспокоїв: «Я добре знаю хімію, я тобі допоможу». Завдання. Охарактеризуйте небезпеки для
організму людини. Які системи органів страждають в першу чергу? Запропонуйте
кілька практичних засобів збирання ртуті. Які термометри ви б порекомендували
купити Марічці?
Теми «Горіння
вуглеводнів» (9 клас), «Природні джерела вуглеводнів» (11 клас).
Природний газ
Охтирського родовища містить у %: 98,7 – метану; 0,2 – етану; 0,1 – пропану;
1,0 – сірководню. Завдання. Обчисліть об’єм повітря, що витрачається в наших
квартирах при згоранні цього природного газу об’ємом 1м³?. Яка це частина об’єму
кухні? Зробіть висновок про виконання
необхідних санітарних норм ?
Навчальний
кейс
допускає елемент умовності описаної
ситуації на відміну від практичного.
Головними у такому
кейсі є навчальні та виховні задачі.
Наприклад. Тема «Кількість речовини. Розрахунки за
хімічними формулами» (8 клас).
Марічка переконувала
подруг, що в її мозку масова частка (%) Гідрогену менша, ніж в Андрійка.
Комп'ютер виявив у мозку Марічки 111,222 моль атомів Гідрогену, а в Андрійка –
669,588∙10 у 23 степені атомів Гідрогену. Маса мозку – 1300 г. Завдання. Визначте, хто
правий. Відповідь підтвердіть розрахунками.
Тема «Ненасичені вуглеводні» (11 клас).
Тема «Ненасичені вуглеводні» (11 клас).
Між Чіпом і Дейлом
виникла суперечка: який спосіб добування хлорвінілу на основі ацетилену чи
етилену вигідніший для України і для Венесуели? Завдання. Відповідь обґрунтуйте
схемою добування хлорвінілу. Підказка: Україна має запаси вугілля, а Венесуела
– нафти.
Тема «Спирти»,
«Вуглеводи» (11 клас).
На дачі професора
Плюмбума завжди робили домашнє вино. Завдання. Визначіть, через скільки тижнів
у ємності, де проходить бродіння ягід (глюкози), буде 207 г спирту, якщо газ,
що виділяється при цьому, займає такі об’єми: через 1 тиждень – 67,2 л; через 2
тижні – 112 л; через 3 тижні – 134,4 л. Необов’язковість реальності ситуації
характерна й для науково-дослідних кейсів. Основне завдання такого кейсу
зводиться до формування в учнів навичок наукового дослідження. Домінування в
кейсі дослідницької функції дозволяє використовувати його в учнівському
проектуванні.
У Японії Національним
інститутом здоров’я було досліджено хлоровану воду і встановлено, що природні
органічні сполуки, що містяться у воді, вступають у реакцію з хлором і
утворюють небезпечні сполуки, що викликають захворювання на рак.
Завдання. 1. Запропонуйте способи зменшення або виключення отруйного впливу хлору на організм людини. 2. Виходячи з власної практики, визначить об’єм хлорованої води, який ви використовуєте протягом доби, і для яких цілей. 3. Які органи людини найбільше страждають від дії хлору? 4. Як впливає хлорована вода на людину під час купання?
Завдання. 1. Запропонуйте способи зменшення або виключення отруйного впливу хлору на організм людини. 2. Виходячи з власної практики, визначить об’єм хлорованої води, який ви використовуєте протягом доби, і для яких цілей. 3. Які органи людини найбільше страждають від дії хлору? 4. Як впливає хлорована вода на людину під час купання?
Тема «Метали»
(10 клас).
На початку ХХ століття
з Нью-Йоркського порту вийшла у відкритий океан красуня-яхта. Її володар,
американський міліонер, не пожалкував грошей, щоб здивувати світ. Корпус яхти
був зроблений з коштовного на той час алюмінію, листи якого кріпилися мідними
заклепками. Це був сріблястий корабель, усіяний золотистими головками заклепок.
Але через кілька днів обшивка корпусу розпочала розходитися, і яхта пішла на
дно.
Завдання. 1. Що
відбулося з яхтою? Запропонуйте свій спосіб рятування яхти. 2. Дослідіть свою
квартиру (дім) і встановіть, де використані антикорозійні покриття. 3. Побудуйте
класифікацію антикорозійних покрить на основі галузей їх застосування. 4.
Найдіть додаткову інформацію про корозію та способи боротьби з нею.
Як організувати діяльність у режимі
кейс-метода? Учитель готує навчальну задачу, що відображає практичну ситуацію.
Учні заздалегідь ознайомлюються із змістом кейсу и вивчають його, залучаючи для
цього матеріали підручника та інших інформаційних джерел. На уроці
організується спочатку групове, а потім спільне обговорення змісту. У роботи
учнів з кейсом забезпечується усвідомлення ними плану, розподілу часу та
технології певних дій. Тому корисно надати учням рекомендації щодо їх
діяльності на уроці:
– двічі прочитати кейс для того, щоб добре розібратися у викладених фактах;
– скласти перелік проблем, які необхідно вирішити;
– при наявності цифрових даних зробити спробу їх оцінити і пояснити;
– скласти аналіз описаної ситуації;
– провести дискусію з розв’язку проблеми з аргументацією власних поглядів на її розв’язування;
– надати можливість висловитися всім бажаючим у групи і забезпечити фіксацію всіх висловлювань;
– сформулювати підсумкову думку, щодо розв’язку проблеми; – розробити план дій щодо розв’язку проблеми;
– підготувати виступ для оприлюднення результатів роботи групи з кейсом: текст, при необхідності таблиці, графіки, малюнки.
У групі учні можуть виконувати різноманітні ділові ролі, наприклад:
– ведучий (організатор, спікер), який організує обговорення проблеми, залучає до нього всіх членів групи;
– аналітик, який задає запитання одногрупникам під час обговорення проблеми, піддає сумніву висловлені ідеї, формулювання;
– секретар, який фіксує все, що відноситься до розв’язку проблеми; після завершення первинного обговорення він або ведучий виступає перед класом з викладом пропозиції групи відносно розв’язку проблеми;
– спостерігач, який оцінює участь кожного у роботі групи;
– розвідувач, який добуває інформацію, наприклад з мережі Інтернет.
Після обговорення проблеми в групі представники груп презентують свої рішення. Вчитель виступає в ролі ведучого, генеруючи запитання, фіксуючи відповіді, підтримуючи дискусію, допомагаючи оцінити запропоновані рішення. Разом з учнями підводять підсумки, вибирають найбільш оптимальне, ефективне рішення (можливо кілька рішень).
Отже, кейс-метод дозволяє учням активізувати теоретичні знання з предмету, збагатити практичний досвід їх використання, розвинути здатність висловлювати свої думки, вислуховувати альтернативні точки зору й аргументовувати власну. За допомогою методу кейсів учні здобувають можливість проявити й удосконалити аналітичні й оцінні навички, ораторські здібності, вміння працювати командою.
– двічі прочитати кейс для того, щоб добре розібратися у викладених фактах;
– скласти перелік проблем, які необхідно вирішити;
– при наявності цифрових даних зробити спробу їх оцінити і пояснити;
– скласти аналіз описаної ситуації;
– провести дискусію з розв’язку проблеми з аргументацією власних поглядів на її розв’язування;
– надати можливість висловитися всім бажаючим у групи і забезпечити фіксацію всіх висловлювань;
– сформулювати підсумкову думку, щодо розв’язку проблеми; – розробити план дій щодо розв’язку проблеми;
– підготувати виступ для оприлюднення результатів роботи групи з кейсом: текст, при необхідності таблиці, графіки, малюнки.
У групі учні можуть виконувати різноманітні ділові ролі, наприклад:
– ведучий (організатор, спікер), який організує обговорення проблеми, залучає до нього всіх членів групи;
– аналітик, який задає запитання одногрупникам під час обговорення проблеми, піддає сумніву висловлені ідеї, формулювання;
– секретар, який фіксує все, що відноситься до розв’язку проблеми; після завершення первинного обговорення він або ведучий виступає перед класом з викладом пропозиції групи відносно розв’язку проблеми;
– спостерігач, який оцінює участь кожного у роботі групи;
– розвідувач, який добуває інформацію, наприклад з мережі Інтернет.
Після обговорення проблеми в групі представники груп презентують свої рішення. Вчитель виступає в ролі ведучого, генеруючи запитання, фіксуючи відповіді, підтримуючи дискусію, допомагаючи оцінити запропоновані рішення. Разом з учнями підводять підсумки, вибирають найбільш оптимальне, ефективне рішення (можливо кілька рішень).
Отже, кейс-метод дозволяє учням активізувати теоретичні знання з предмету, збагатити практичний досвід їх використання, розвинути здатність висловлювати свої думки, вислуховувати альтернативні точки зору й аргументовувати власну. За допомогою методу кейсів учні здобувають можливість проявити й удосконалити аналітичні й оцінні навички, ораторські здібності, вміння працювати командою.
ЛІТЕРАТУРА 1. Про
затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №
1392. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/
laws/show/1392-2011-n
2. Сударева Г.Ф.
Кейс-метод як засіб набуття соціального розвитку учнівської молоді // Освіта
Сумщини. – 2013. – №3. – С. 23. 3. Хімія. 7-9 класи.
3.Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступня». [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://himialife.io.ua/s938017/programa_z_himie_7-9_klasi_za_novim_derjstandartom
4. Ноздріна Н.А., Сударева Г.Ф. Метод-кейс. .http://www.soippo.edu.ua/images/ мобільна_сторінка/Вчителю_хімії/Програмно-методичне_забезпечення/
Немає коментарів:
Дописати коментар