ТВОРЧА НАЗВА ПРОЕКТУ: «Заповідні території України»
Тип проекту: інформаційно-дослідницький.
Тривалість проекту: 2 тижні.
Вікова категорія учасників: 12 – 13 років.
Кількість учасників: до 30 осіб.
Навчальні предмети: біологія, географія.
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА:Чередниченко Валентина Олександрівна, Пологівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Охтирської районної ради Сумської області, вул. Лозового, 33, с. Пологи, Охтирський р-н, Сумська обл., 0509243323.
РОБОЧИЙ ПЛАН ПРОЕКТУ
ПРОБЛЕМА. Чи все, що заповідне, можна назвати «заповідником»? У більшості людей слово «заповідне» асоціюється із поняттям «заповідник». А це недопустимо, адже «заповідник» - лише одна з 11 категорій природно-заповідних об'єктів в Україні. Час розібратися.
МЕТА:
· формувати наукові уявлення про природно-заповідний фонд України (ПЗФ);
· з'ясувати відмінності та дати загальну характеристику 11 існуючим в Україні категоріям природно-заповідних об'єктів;
· зібрати інформацію про заповідні об'єкти свого регіону;
· формувати навички дослідницької діяльності;
· сприяти формуванню екологічного мислення та екологічної культури.
ОПИС ПРОЕКТУ.
Етапи навчального проекту
І етап. Організаційний.
Визначення теми, мети проекту, навчальних предметів, виду проекту та його тривалості. Формування груп для проведення дослідження.
ІІ етап. Планування проектної діяльності.
Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою. Завдання для груп.
І ГРУПА – «Теоретики-міжнародники».
- Збір інформації про структуру ПЗФ - короткий опис всіх 11 категорій (бажано у вигляді таблиці, вказавши загальну назву категорії, кількість природно-заповідних об’єктів у ній, їх назви. Якщо таких об’єктів багато, то вказати ті, які знаходяться у своєму регіоні. Також вказати площу та географічне розташування природно-заповідного об'єкта ).
- Загальний опис біосферних заповідників: Асканії-Нової, Карпатського, Дунайського та Чорноморського.
http://www.reserves.in.ua/bz
- Збір інформації про заснування, рослинний і тваринний світ Асканії-Нової. http://www.reserves.in.ua/bz/askanija_nova https://www.youtube.com/watch?v=BI1AJqsR8cg
ІІ ГРУПА – «Теоретики-загальнодержавники».
- Загальна інформація про Український степовий природний заповідник. http://www.reserves.in.ua/pz/ukrstep
http://www.poltavalk.com.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1411:2010-11-09-12-42-16&catid=96&Itemid=137
- Збір інформації про заснування, рослинний і тваринний світ Михайлівської цілини.
- Загальний опис Гетьманського НПП (національного природного парку) (заснування, рослинний та тваринний світ).
http://getmanski.info/index.php/ukr
ІІІ ГРУПА – «Теоретики-регіонали».
- Збір інформації про історію заповідної справи.
- Загальна інформація про Сеймський РЛП (регіональний ландшафтний парк).
http://uk.wikipedia.org/
ІY ГРУПА – «Теоретики–краєзнавці» збирають інформацію про заповідні об’єкти свого населеного пункту, району, сусідніх районів, області :
- заповідне урочище Литовський бір; http://getmanski.info/index.php/ukr/territories/structure/zapovidni-urochishcha/15-litovskij-bir
- парк-пам'ятку садово-паркового мистецтва Тростянецький парк;
http://encyclosights.com/object_details.php?ln=3&id=2674
- пам'ятку природи яблуню-колонію в м. Кролевець).
Корисну інформацію можна почерпнути в книзі «Заповідні скарби Сумщини» / Т. А. Андрієнко [та ін.] . - Суми : Джерело, 2001. - 208 с.: іл.
Y ГРУПА – «Практики-дослідники».
- Дослідження кількісного складу та якісних характеристик унікальної рослини із Червоної книги — пальчатокорінника травневого - на луках, які належать місцевій громаді (Пологівській сільській раді) та входять до Гетьманського НПП без вилучення у землекористувачів (біля х. Корабельського та х. Горобці).
- Дослідження типових і рідкісних угрупувань Зеленої книги – формацій латаття сніжно-білого («водяних лілій») та глечиків жовтих на р. Ворсклі (біля с. Климентове та с. Бакирівка).
(Методичні рекомендації. Описуючи рослини, слід звертати увагу на їх запаси, характер розподілу по площі, фазу розвитку (так звану фенофазу). Крім того, бажано вказати підстилаючу породу, на якій росте рослина, місце укорінення. Також вказати вплив на рослинність господарської діяльності людини і ступінь пошкодження рослинності тваринами (господарська дигресія). Скласти характеристику стану природокористування і обгрунтувати природоохоронні заходи, спрямовані на збереження рідкісних рослин та рідкісних угруповань, підготувати агітаційні листівки, плакати та виступ агітбригади для односельців).
- Дослідження видового складу риб у річці Ворсклі (в межах сіл Бакирівка, Дулі, Климентове, Маракучка) та в річці Гусинка (м. Охтирка, мікрорайон Гусинка), меліоративному каналі (с. Пологи) шляхом опитування місцевих рибалок.
ІІІ етап. Реалізація проекту.
- Складання учнями плану роботи над проектом:
аналіз джерел інформації (керівник проекту наголошує, що запропоновані групам інформаційні джерела не містять помилок, що можливий пошук інших джерел, але вони можуть містити застарілу або не зовсім точну інформацію. Тому бажано консультуватися з керівником проекту);
обговорення кінцевого вигляду освітнього продукту, який створять групи (повідомлення, схема, таблиця презентація, малюнок, фотоколаж, слайд-фільм, відео-фільм і т.д.).
- Розподіл обов’язків між членами групи, визначення об’єму інформації.
- Самостійна творча робота учнів.
Учні в позаурочний час шукають необхідну інформацію, фотографії (Інтернет, бібліотека), можуть працювати парами, трійками, за допомогою можна звертатись до батьків та вчителів ( екскурсії по вивченню червонокнижних рослин та рослинних угруповань обов’язково проводяться під керівництвом учителя або досвідчених батьків).
- Виготовлення освітнього продукту.
Учні групи збираються разом, демонструють продукт своєї діяльності, закінчують виготовлення спільного освітнього продукту.
IVетап. Презентація проекту, оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).
1.Захист проектів.
2.Самооцінка.
2.Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями (проводить журі у складі вчителів та учнів старших класів ). (Додаток 1).
3.Аналіз успіхів і невдач. Підведення підсумків.
ГРАФІК ВИКОНАННЯ ПРОЕКТУ.
Етапи
|
Термін виконання
|
Діяльність учнів
| |
І.
|
Організаційний
|
1 урок з теми 4. Організми та середовище існування
|
Визначення теми, мети; створення робочих груп
|
ІІ.
|
Планування проектної діяльності
|
1 урок з теми 4. Організми та середовище існування
|
Аналіз проблеми; визначення джерел інформації; визначення типу проекту та особливостей роботи над ним; визначення завдань для кожної групи та критеріїв оцінювання
|
ІІІ.
|
Реалізація проекту
|
Перший тиждень вивчення теми 4
|
Уточнення інформації; пошук альтернатив; вибір оптимального варіанту розв'язання проблеми
|
Другий тиждень вивчення теми 4
|
Реалізація наміченого; підготовка виступу
| ||
ІV.
|
Презентація проекту, оцінювання проекту і власної діяльності у ньому
|
Останній урок з теми 4
(у формі конференції «Основи охорони природи»)
|
Пояснення результатів; публічний виступ, презентація.
Аналіз виконання проекту; причини успіхів та невдач
|
Додаток 1.
Протокол оцінювання презентацій проектів
Відповідність змісту темі, чіткість викладу
|
Стиль виступу, риторичні вміння
|
Глибина розуміння (чіткість відповіді на запитання, правильні висновки)
|
Якість і доцільність використання наочності
|
Підсумкова оцінка (сума балів)
| |
0 -3
|
0 -3
|
0 -3
|
0 -3
|
0 - 12
| |
Група «Теоретики-міжнародники»
| |||||
Група «Теоретики-загальнодержавники»
| |||||
Група «Теоретики-регіонали»
| |||||
Група «Теоретики–краєзнавці»
| |||||
Група «Практики-дослідники»
|
ЩО НЕОБХІДНО ДЛЯ ВИКОНАННЯ ПРОЕКТУ
№ п/п
|
Маю
|
Треба
| |
1.
|
Персонал
|
+
| |
2.
|
Інвентар, ТЗН
|
+
| |
3.
|
Література
|
+
| |
4.
|
Територія, місце
|
+
| |
5.
|
Інше (місцеві
рибалки)
|
+
| |
Кошти: 0 грн.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар